Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naši padlí andělé - Když telefon zazvoní...

   Bylo jaro, období rozkvetlých pampelišek a zlatého deště. Naše prověřování skončilo a my byli zařazeni do evidence osob vhodných stát se pěstouny. Čekali jsme na sourozence ve věku 0 až 5 let.




 

 Ten den zazvonil telefon krátce před obědem. Hlas úřednice na druhém konci mi položil jednoduchou otázku. Jste ochotni přijmout do pěstounské péče dva sourozence? Daniela narozeného v roce 200? a Dominika narozeného 200?.

Nic jsem nepočítala a souhlasila se vším, jak jsem byla zaskočená.
Budeme mít dva Dany, blesklo mi hlavou, hned jak krátký hovor skončil. Náš prostřední biologický syn se jmenuje taky Daniel. Ještě, že se mi před deseti lety, nepodařilo u toho nejmladšího prosadit jméno Dominik, to by byl teprve nářez! Vyjímečně vyhrál manžel a tak máme Honzu.

Teprve pak jsem spočítala, jak staré děti si domů přivezeme. 2 a 3 roky! V to jsem ani nedoufala. Kdybych jen tušila, co za rarášky to na druhém konci naší republiky čeká, asi by mé nadšení zaznamenalo alespoň nepatrné trhliny.

Za dva dny na to jsme už seděli v kanceláři, a s adrenalínem, za který by se nemusel stydět ani kaskadérský jezdec, jsme napjatě hltali informace z dokumentace dětí. Na závěr sezení, jsme obdrželi jedno tištěné nekvalitní foto, které nám mělo odhalit jak asi naše budoucí děti vypadají. Byla to snad patnáctá kopie, ale nám to bylo jedno. Viděli jsme, že to jsou blonďáci, což bylo dostatečným příslibem toho, že se jedná o děti našeho etnika, tudíž
bezproblémové. Jak jsme se tenkrát, mylně domnívali .

Doma jsem nad fotografií strávila spoustu času. Nejdříve veřejně, pak už raději tajně, aby mě zbytek rodiny nepovažoval za blázna. Nakonec jsem jí magnetem přicvakla na ledničku, do které jsem chodila od toho okamžiku, o poznání častěji.

Trvalo celý týden, než se vyřídily veškeré formality nutné k první návštěvě dětí. Ale i když se pro mě čas neskutečně vlekl, dlouho očekávaný den nastal a my se po pár hodinách jízdy ocitli před kojeneckým ústavem.

Pan ředitel byl velmi vstřícný, ale taky vytížený. V letu nám přečetl tu samou dokumentaci jako úřednice v kanceláři a odvedl nás na oddělení, kde už o nás věděli. Stáli jsme v malé šatně, mezi bundami a bačkorami a napjatě očekávali, co bude dál. Dveře se otevřely a na prahu se objevili dva malí blonďatí - kluci s nechápavým výrazem v očích. "Kde je máma?" zeptal se ten starší "Tady je maminka, přijela za vámi", odpověděla mu teta, a ukázala na mě. "Kde?" zeptal se znova a rozhlížel se na všechny strany. Teta se k nám naklonila a špitla na vysvětlenou. "Včera tu měli rodiče, ale my jsme děti připravili na to, že za nimi přijede maminka a tatínek." Mysleli tím nás!

 

Mezitím jsme už všichni přešli do velké místnosti, která sloužila jako herna. Kromě našich kluků tam bylo dalších 5 dětí ve stejném věku. V herně nebylo přes hračky kam šlápnout. Usadili jsme se na malou rozkládací sedačku pod oknem a nechápavě zírali na ten chaos, který naše přítomnost rozpoutala. Děti byly jak nezkrotný živel. Kroužily okolo nás na odstrkovadlech a snažily se vniknout do mého batohu, neprozřetelně odloženého na podlaze. Pochopila jsem celkem rychle. Z batožiny jsem vylovila kinder čokolády a začala je rychle strkat do natažených ručiček. Teta souhlasně přikyvovala a tak jsem rozdávala dokud nebyly zásoby zcela vyčerpané. To už teta ulovila tři děti a začala na ně navlékat tepláky a bundy. "Já vezmu zdravé děti na zahradu, aby jste měli klid na seznamování. Vaši kluci jsou nastydlí, tak že s nimi na procházku nemůžete", vykřikla tak, aby její slova nezanikla v řevu sedmi dětí. Čokoláda mezi tím už bohužel došla. Přikývli jsme na souhlas, aniž bychom tušili, že ty nastydlé děti, co nemůžou na procházku, jsou celkem čtyři a zůstanou po celou dobu našeho seznamování s námi.

 

Teta a tři holčičky, odkráčely na zahradu a my zůstali sami v jámě lvové. Přesto, že se počet dětí snížil, hluk a aktivita zbylých jedinců vzrostla o 100%. Nastal čas na předvádění. Hračky nám svištěly okolo hlavy a děti skákaly po sedačce jako po trampolíně. Náš desetiletý syn jen tupě zíral, manžel nechápal a já jen doufala, že oba nevezmou do zaječích. Jakákoli snaha o zaujmutí dětí byla marná. Odlovila jsem staršího Danečka z řádící smečky a vyzvala ho, aby mi ukázal nějakou stavebnici. Odhodil odstrkovadlo a rukou vymetl celý regál
hraček na zem. Kostky se rozsypaly po koberci. Posbíráme je. Vyzvala jsem ho. Ne! Odpověděl a zadupal. Začala jsem kostky sbírat sama v naději, že se ke mě přidá.Chvíli mě pozoroval a pak kopl do kyblíku zpola naplněného stavebnicí. Teď to sebereš sám! Zvedla jsem hlas a zakoulela očima. Hystericky se rozeřval a praštil sebou o zem.

 

Po chvíli se otevřely dveře a do místnosti vklouzla kudrnatá hlava naší tety. Konečně, blesklo mi hlavou a značně se mi ulevilo. Manžel již téměř nejevil známky života. Dobrý? Všechno v pořádku? Křikla teta do herny a aniž by čekala na odpověď, opět zmizela. Asi ne! snažil se protestovat manžel. Pozdě! Zatím co uhýbal před letícím buldozérem, dveře se opět zavřely. Vzpomněla jsem si, že mám v baťohu ještě dvě balení sisinek, připravených na zpáteční cestu autem. Sotva jsem zachrastila pytlíkem, smečka se uklidnila a já si mohla kluky alespoń trochu prohlédnout. Byli to pěkní kluci. Blonďaté vlnité vlásky, oči hnědé s neposednými plamínky.

 

Konečně nadešel čas oběda. Teta s dětmi se vrátila. Soucitně na nás pohlédla a oznámila nám, že si máme taky dojít někam na jídlo. Děti dostanou obídek a půjdou si odpočinout. Máme přijít kolem druhé hodiny. Vyšli jsme ven, zmordovaní jak po dvanáctihodinové noční směně. Když jsme procházeli kolem našeho zaparkovaného auta, zachytila jsem manželův toužebný pohled. Jeho nutkání nastoupit a odjet, bylo na první pohled zjevné. Syn neříkal vůbec nic. Já raději také ne. Mlčky jsme došli k nedaleké čínské restauraci a pojedli. Když manžel konečně promluvil, nedalo se přehlédnout že je plný pochybností. Bylo mi jasné, že chyba byla na straně tety. Nechat nás samotné v místnosti plné stejně starých dětí a vyřešit si tím personální nedostatek vychovatelek, je při nejmenším riskantní. Pokud jsem čekala, že se nám bude někdo věnovat, seznámí nás se zvyklostmi a jinakostmi dětí, hluboce jsem se mýlila. Nedozvěděli jsme se vůbec nic. V davu jsme si o dětech nemohli udělat jiný obrázek, než ten, který se nám díky zmatku a chaosu sám nabízel.

 

Když jsme ve dvě hodiny dorazili zpět do Kojeneckého ústavu, bylo už všechno jinak. Čekaly na nás dvě pěkně oblečené děti, v příjemně zařízené návštěvní místnosti, se spoustou knížek a DVD. Kluci způsobně seděli u stolečku a prohlíželi si s tetou knížku. Byli klidní, jen ty plamínky v očích jim neposedně plápolaly, v očekávání chvilkové nepozornosti svých dozorců. A plápolají dodnes.

Vlaďka

 Pokračování Andělů v "knížce", která vyjde na podzim pod názvem : Jak jsme k dětem zadarmo přišli aneb Zázraky a Andělé

Autor: Magdaléna Zemanová | čtvrtek 21.6.2012 22:30 | karma článku: 15,23 | přečteno: 1178x
  • Další články autora

Magdaléna Zemanová

Zachránit život...

Pípla mi SMS zpráva. Marťan: Mami, koukej, mám jít? Zvětšila jsem si obrázek v mobilu: Chceš udělat dobrý skutek? Zachránit život? DARUJ KREV.

23.11.2022 v 19:20 | Karma: 20,85 | Přečteno: 487x | Diskuse| Osobní

Magdaléna Zemanová

Klíček k srdci

Na naší krušnohorské samotě mrzne a já v rukou zahřívám nálepku na sklo našeho auta: "JSEM PĚSTOUN - JAKÁ JE TVÁ SUPERSCHOPNOST?"

9.12.2021 v 14:48 | Karma: 23,14 | Přečteno: 619x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Pěstounství - známka punku II.

Hvězda zhasla. Ani známka punku nezmohla nic. Malá víla se vrátila do ústavního zařízení. Rozhodnutím soudu. To nepochopíš, fakt. U přechodné pěstounky měla biologická matka každý týden kontakt s dítětem.

14.9.2021 v 18:12 | Karma: 26,40 | Přečteno: 847x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Pěstounství - známka punku

Jako dlouhodobý pěstoun jsem se setkala se vším možným, úřady počínaje a sousedy konče. A myslela jsem, že mne nic nepřekvapí natolik, že se mi z toho sevře žaludek, že nebudu vědět kudy kam. Ale přece...

11.9.2021 v 12:30 | Karma: 40,70 | Přečteno: 2128x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Jsem dlouhodobý pěstoun a připadám si jako pitomec.

3.2.2020 se konalo jednání k připomínkám návrhu Novely sociálně právní ochrany dětí, z pera MPSV a mně to nedá, abych se neptala: Co to tam sakra šňupete za matroš?"

6.2.2020 v 12:00 | Karma: 45,24 | Přečteno: 10762x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Dítě s kérkou "děcák."

Stali jsme se pěstouny před mnoha lety a děti, které jsme postupně přijali, máme v srdci za vlastní. Ale nejsou naše, nejsou z naší krve, z nás narozené.

17.12.2019 v 21:48 | Karma: 41,58 | Přečteno: 4825x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Pěstoun - ohrožený druh?

Jako správce největší facebookové skupiny pro pěstouny, pozoruji již delší dobu odliv pěstounů. Stará garda náhradních rodičů odchází, děti jim zletily a pěstounské mamky jsou unavené, rozmrzelé, otrávené a naštvané.

4.11.2019 v 18:57 | Karma: 43,64 | Přečteno: 4921x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Záchranné sbory pěstounské péče

Dlouhodobou pěstounkou jsem víc jak deset let. Od začátku jsem byla přesvědčená a stále mne to kupodivu drží, že všechny složky, odbory, úřady, soudy...mají být v součinnosti.

11.2.2019 v 23:37 | Karma: 32,80 | Přečteno: 1693x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Jsme jedné krve, ty a já...

Jsem Rákšasí a můj Mauglí už spí. Lidské mládě, které se mi nenarodilo... V poslední době se opět vyrojilo spoustu článků, tezí, výzev a odpovědí na ně, konspiračních teorií i celkem reálných náhledů na situaci okolo PĚSTOUNSKÉ PÉČE

11.2.2019 v 17:11 | Karma: 24,74 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Jsem pěstoun a jsem na to hrdá!

Teď, zrovna dnes jsem někde četla, že mnoho lidí se stává převozníkem od smutku ke štěstí od jednoho vztahu k druhému a mne hned napadla paralela s pěstounkou péčí. Ano, jsem pěstoun.

18.1.2018 v 16:23 | Karma: 17,23 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Milý anonyme.

Tak a je to tady... Až dodnes jsem myslela, že mne všichni milují nebo alespoň jim nevadím (jo, jo, jsem naivní a hloupá, vím). Někomu vadím a zřejmě hodně.

6.4.2017 v 18:14 | Karma: 28,77 | Přečteno: 1584x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Pěstoun - (aby nebyl) osamělý vlk.

Dlouhodobá pěstounská péče ( DPP)nepříbuzná je ze všech typů náhradní péče nejkomplikovanější, nejsložitější, nejdéle trvající, troufám si říci i nejtěžší.

26.3.2017 v 13:44 | Karma: 27,74 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Opravdu je to v jeho zájmu?

Tento příběh ke mně přišel sám, ale jeho aktéry znám a pláču bezmocí nad šíleným světem, nad tupě vykonávanými zákony, nad nevidomým maličkým uzlíčkem, který mohl vidět celý svět...

23.3.2017 v 21:20 | Karma: 30,18 | Přečteno: 1406x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

"Ostatní maminky to vždycky zvládnou"

Nejsme už dávno ti co pomáhají a zaslouží si uznání. Nejsme ani ti, kterým je třeba pomáhat. Neděláme to zadarmo, tak žádné ohledy! Jsme dlouhodobí pěstouni.

22.3.2017 v 12:41 | Karma: 38,22 | Přečteno: 3165x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Stávka Klokánků versus Stávka pěstounské mámy.

STÁVKA KLOKÁNKŮ versus STÁVKA PĚSTOUNSKÉ MÁMY Jsem pěstounská máma. Pro většinu lidí to znamená, že mám doma cizí děti, abych nemusela chodit do práce. Aby mi vydělávaly.

20.3.2017 v 15:41 | Karma: 28,90 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Pan profesor Matějček by teda čuměl...

Jsem pěstounskou mámou už dlouho. Fakt. Přijali jsme malého Mauglího i holky s průvanem v hlavě. Milujeme je a troufám si říct, že oni mají rádi nás. Zvykli jsme si na sebe. Známe své možnosti, své chyby.

7.3.2017 v 16:26 | Karma: 44,08 | Přečteno: 7324x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Obyčejný den v neobyčejném světě pěstounském

Nejsem zakomplexovaná, nepřipadám si hloupá ani ošklivá, ale tak nějak jsem sklouzla do útlumového režimu. Ráno vstanu, hupsnu do tepláků a už ke mě doléhá hlas naší pochroumané hvězdy.

17.3.2015 v 13:35 | Karma: 37,14 | Přečteno: 4376x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Duhová rodina

Úplně nejdřív, ach jak jsem blbá, jsem si myslela, že duhová rodina je něco jako indigové děti nebo tak nějak...

17.9.2014 v 11:40 | Karma: 27,08 | Přečteno: 2465x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Pěstounské lázně nejsou na poukaz.

Jsme pěstouni.Jsme pěstouni, protože máme rádi děti.Každý, kdo se stal pěstounem a tuhle káru táhne nějaký čas, začne se poohlížet i po jiných, stejně potrefených rodinách. Ač se to zdá nemožné, v sousedství ani blízkém okolí je většinou nenajdete. Mnohdy za nimi musíte vyrazit desítky i stovky kilometrů, Tak řídká je síť pěstounských rodin v Čechách.

16.8.2014 v 10:40 | Karma: 23,67 | Přečteno: 1485x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Taková "Fany" v pěstounské péči.

Když jsem vstoupila do procesu náhradní rodinné péče, měla jsem ve všem jasno. Věděla jsem co chci, co zvládnu, na jakého sviště si netroufám.Dejte mi dítě jedno, dvě nebo i tři. Vezmu si holky, kluky, malé i trochu větší. Dejte mi děti bílé, možná ani nemusí být zas tak úplně bledé, ale nikdy... slyšíte?... NIKDY! mi nedávejte děti postižené a už vůbec ne mentálně retardované!Nerozumím jim.Nechápu je. Neumím s nimi mluvit.

13.8.2014 v 12:30 | Karma: 37,32 | Přečteno: 2645x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1813x
Být pěstounskou mámou znamená - být stále na stráži a připravena na cokoli.http://pestouni-pestounum.webnode.cz/