Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyhoření pěstounského páru aneb cena za lásku

Všude se píše o tom, jak je přínosné, aby se děti z ústavů dostaly do rodin. Souhlasím. Pěstounská péče, podpůrné služby, pedopsychologové, pedopsychiatři, pomocná ruka nastavená ze všech stran... Pro děti. VYHOŘENÍ. Pěstounské páry jsou nejohroženějším druhem.Nemohou přejít do jiné práce, nemohou vypadnout z povinností vařit, prát, uklízet, chválit, milovat, doprovázet, tišit, chápat atd. Kde vzít čas na sebe? Kde sebrat sílu na koníčky? Z čeho urvat kousek, aby to bylo jako dřív?

Odvrácená tvář pěstounství.
Jak moc je pevné manželství pěstounské?
Nedávno jsem dělala soukromý průzkum mezi pěstounskými rodinami.
A je to nářez, to vám tedy řeknu!
Naprosto běžná rodina, které dětičky vylétly z hnízda a máma s tátou se rozhodli pro bohulibý skutek a přijali do pěstounské péče dítko, dítka.
Přes všechna varování odborníky, přes všechnu přípravu a kurzy, jsou přesvědčeni, že "jim se to nestane"!
Nebudou mít dítě s hendikepem, nepřijmou dítko psychicky nemocné, divoké, lhavé, zlodějské...
"Budeme ho milovat a ono (dítě) nám bude vděčné a všechno půjde samo."
"Vždyť my ho zachráníme!"
A pak....
Pak přijde kouzelný telefon a člověk nevidí, neslyší.
Nad prognozou se pozastaví málokdo, u varování, že možná...
Ne, holčička je kouzelná a kluk...kluk je i docela podobný taťkovi.
Honem, aby byl doma.
A pak...
Pak je doba sžívání, dítku posiluje sebevědomí a začne vystrkovat růžky. Nebo se věkem projeví genetická výbava.
Nic nenaděláte. Nejde to.
Někdy trvá rok, dva, tři, než dojde na první maléry.
Mezitím se táta zdržuje víc a víc v práci a máma je večer tak vyšťavená, že usne na gauči u televize.
Manželskému soužití odzvonilo. Žádný volný čas pro sebe, žádné pěkné večery.
Řeší se problémy ve škole, zlodějny doma, na kroužku, řeší se hysterické scény a rozbité věci.
Projevují se mentální retardace a citová plochost, dojde i na lhaní tak přesvědčivé, že pěstoun zapochybuje o svém zdravém rozumu...
V psychologické poradně jsou pěstouni víc než doma a s psychiatrem jsou nejbližší přátelé.
Škola nechápe. Jsou přesvědčení, že chyba je v pěstounech...chce to více lásky.
Více lásky a pochopení.
Ke komu?
Jak milovat někoho, kdo mne okrádá, řve na mě, že jsem vymatlanej debil, rozbíjí mé věci nebo ubližuje kočkám a psům?
Jak vychovat někoho, kdo mě vydírá tím, že poví na sociálce to a to a co na tom, že to není pravda?
Kolotoč vyšetřování se rozběhne okamžitě se vší parádou a cejch je do konce života.
Jak láskyplně objímat děvče, které vás udá na sociálku, že je sexuálně obtěžováno, jen proto, že má zaracha na notebook?
Kde brát tu toleranci, nekonečné množství lásky a pochopení?
Stokrát nic umořilo osla.
Manželství je v troskách. Táta nemluví na nikoho a s nikým (raději).
Máma je vyřízená.
Rodina je ve fázi vyhoření!
Jak se to pozná?
Jednoduše. Nespíte i když jste unavení. Spali byste pořád. Křičíte kvůli blbostem a na velké průsery nemáte sílu.
Nechodíte nikam. Nemilujete se. Začínáte zmatkovat a nestíháte to co obvykle.
Když je člověk pěstounem pár let, postihuje to skoro každý pár.
Jsme jenom lidé, to se ví.
Manželství většinou vydrží. Nevím jestli setrvačností nebo tím, že na rozvod nejsou síly.
Ale rozhodně svou funkci neplní.
Někdy pomůže odchod dítěte, jindy psychoterapie.
Někdy nic a jen se žije, dýchá, chodí, jí...žádná radost se nekoná.
Žádná není.
I takové je to u manželstvích  pěstounských.
Gratuluji těm nepostiženým, nevyhořelým párům. Gratuluju všem, kteří to ustojí. Gratuluji každému, kdo vychová dítko bez "ztráty květinky".
Co tedy dělat:
Popravdě, nevím.
Můžu vám napsat, jak to funguje u nás.
Když už je toho nad hlavu (a že s pěti dětmi to je na bednu často), nedělám nic.
Namažu chleby a ležím.
Doma je sice bordel a okolo mne se kupí nádobí z dětské kuchyňky, ve kterém mi holky vaří.
Nechám prádlo viset klidně tři dny venku..však se mu nic nestane.
Koukám se na blbosti v televizi.
Sedáme s mým mužem dlouho u kafe, někdy dojde i na vodku s džusem.
Nemluvíme, jen sedíme.
Přestěhuju se z obýváku do ložnice (alespoň na pár dní)
Chodíme na procházky se psy, to je nutnost a společná činnost zároveň.

Kašlu na děti. Ano, kašlu...však se jim nic nestane, když budou mít  pár dní studenou večeři a úkoly jen podepíšu. Vždyť se nikdo nezblázní z neutřeného prachu a hromady prádla v koupelně.
Doporučuji nenáročné čtení a zubaře odložte klidně o týden.
Skvělé jsou hlídací koutky pro děti v obchodních domech a nebo družina do pěti hodin.

NESNAŽTE SE BÝT SUPER MATKY!

Neřešte neřešitelné...ono to totiž nějak dopadne i bez vašeho přičinění.
A kývejte! Souhlaste!
Jestliže se budete snažit vysvětlit proč vaše dítko krade, lže, rozbíjí věci atd. nepochodíte.
Radím souhlasit. Na to není co říct a většinou vám dají pokoj.
("vaše dítě rozbilo xxx" ANO, ROZBILO, MÁTE PRAVDU" vaše dítě lhalo" ANO, LHALO, MÁTE PRAVDU" atd.
Máma odpočívá, relaxuje, hibernuje...či jak to nazvat.
Máma dobíjí baterky.
A táta s ní.
Je lépe ležet ve dvou než sám.
Je lépe mlčet ve dvou než každý osamotě.
Není to asi podle psychopříruček, není to žádná terapie.
Je to jen návod jak přežít.

Jak ustát pěstounskou péči v praxi a neshořet na prach.
(však ono to nakonec za to přeci jen stojí)

Hodně štěstí všem!

Autor: Magdaléna Zemanová | čtvrtek 17.4.2014 17:30 | karma článku: 32,59 | přečteno: 2866x
  • Další články autora

Magdaléna Zemanová

Zachránit život...

Pípla mi SMS zpráva. Marťan: Mami, koukej, mám jít? Zvětšila jsem si obrázek v mobilu: Chceš udělat dobrý skutek? Zachránit život? DARUJ KREV.

23.11.2022 v 19:20 | Karma: 20,85 | Přečteno: 487x | Diskuse| Osobní

Magdaléna Zemanová

Klíček k srdci

Na naší krušnohorské samotě mrzne a já v rukou zahřívám nálepku na sklo našeho auta: "JSEM PĚSTOUN - JAKÁ JE TVÁ SUPERSCHOPNOST?"

9.12.2021 v 14:48 | Karma: 23,14 | Přečteno: 619x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Pěstounství - známka punku II.

Hvězda zhasla. Ani známka punku nezmohla nic. Malá víla se vrátila do ústavního zařízení. Rozhodnutím soudu. To nepochopíš, fakt. U přechodné pěstounky měla biologická matka každý týden kontakt s dítětem.

14.9.2021 v 18:12 | Karma: 26,40 | Přečteno: 847x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Pěstounství - známka punku

Jako dlouhodobý pěstoun jsem se setkala se vším možným, úřady počínaje a sousedy konče. A myslela jsem, že mne nic nepřekvapí natolik, že se mi z toho sevře žaludek, že nebudu vědět kudy kam. Ale přece...

11.9.2021 v 12:30 | Karma: 40,70 | Přečteno: 2128x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Jsem dlouhodobý pěstoun a připadám si jako pitomec.

3.2.2020 se konalo jednání k připomínkám návrhu Novely sociálně právní ochrany dětí, z pera MPSV a mně to nedá, abych se neptala: Co to tam sakra šňupete za matroš?"

6.2.2020 v 12:00 | Karma: 45,24 | Přečteno: 10762x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Dítě s kérkou "děcák."

Stali jsme se pěstouny před mnoha lety a děti, které jsme postupně přijali, máme v srdci za vlastní. Ale nejsou naše, nejsou z naší krve, z nás narozené.

17.12.2019 v 21:48 | Karma: 41,58 | Přečteno: 4825x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Pěstoun - ohrožený druh?

Jako správce největší facebookové skupiny pro pěstouny, pozoruji již delší dobu odliv pěstounů. Stará garda náhradních rodičů odchází, děti jim zletily a pěstounské mamky jsou unavené, rozmrzelé, otrávené a naštvané.

4.11.2019 v 18:57 | Karma: 43,64 | Přečteno: 4921x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Záchranné sbory pěstounské péče

Dlouhodobou pěstounkou jsem víc jak deset let. Od začátku jsem byla přesvědčená a stále mne to kupodivu drží, že všechny složky, odbory, úřady, soudy...mají být v součinnosti.

11.2.2019 v 23:37 | Karma: 32,80 | Přečteno: 1693x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Jsme jedné krve, ty a já...

Jsem Rákšasí a můj Mauglí už spí. Lidské mládě, které se mi nenarodilo... V poslední době se opět vyrojilo spoustu článků, tezí, výzev a odpovědí na ně, konspiračních teorií i celkem reálných náhledů na situaci okolo PĚSTOUNSKÉ PÉČE

11.2.2019 v 17:11 | Karma: 24,74 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Jsem pěstoun a jsem na to hrdá!

Teď, zrovna dnes jsem někde četla, že mnoho lidí se stává převozníkem od smutku ke štěstí od jednoho vztahu k druhému a mne hned napadla paralela s pěstounkou péčí. Ano, jsem pěstoun.

18.1.2018 v 16:23 | Karma: 17,23 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Milý anonyme.

Tak a je to tady... Až dodnes jsem myslela, že mne všichni milují nebo alespoň jim nevadím (jo, jo, jsem naivní a hloupá, vím). Někomu vadím a zřejmě hodně.

6.4.2017 v 18:14 | Karma: 28,77 | Přečteno: 1584x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Pěstoun - (aby nebyl) osamělý vlk.

Dlouhodobá pěstounská péče ( DPP)nepříbuzná je ze všech typů náhradní péče nejkomplikovanější, nejsložitější, nejdéle trvající, troufám si říci i nejtěžší.

26.3.2017 v 13:44 | Karma: 27,74 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Opravdu je to v jeho zájmu?

Tento příběh ke mně přišel sám, ale jeho aktéry znám a pláču bezmocí nad šíleným světem, nad tupě vykonávanými zákony, nad nevidomým maličkým uzlíčkem, který mohl vidět celý svět...

23.3.2017 v 21:20 | Karma: 30,18 | Přečteno: 1406x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

"Ostatní maminky to vždycky zvládnou"

Nejsme už dávno ti co pomáhají a zaslouží si uznání. Nejsme ani ti, kterým je třeba pomáhat. Neděláme to zadarmo, tak žádné ohledy! Jsme dlouhodobí pěstouni.

22.3.2017 v 12:41 | Karma: 38,22 | Přečteno: 3165x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Stávka Klokánků versus Stávka pěstounské mámy.

STÁVKA KLOKÁNKŮ versus STÁVKA PĚSTOUNSKÉ MÁMY Jsem pěstounská máma. Pro většinu lidí to znamená, že mám doma cizí děti, abych nemusela chodit do práce. Aby mi vydělávaly.

20.3.2017 v 15:41 | Karma: 28,90 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Společnost

Magdaléna Zemanová

Pan profesor Matějček by teda čuměl...

Jsem pěstounskou mámou už dlouho. Fakt. Přijali jsme malého Mauglího i holky s průvanem v hlavě. Milujeme je a troufám si říct, že oni mají rádi nás. Zvykli jsme si na sebe. Známe své možnosti, své chyby.

7.3.2017 v 16:26 | Karma: 44,08 | Přečteno: 7324x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Obyčejný den v neobyčejném světě pěstounském

Nejsem zakomplexovaná, nepřipadám si hloupá ani ošklivá, ale tak nějak jsem sklouzla do útlumového režimu. Ráno vstanu, hupsnu do tepláků a už ke mě doléhá hlas naší pochroumané hvězdy.

17.3.2015 v 13:35 | Karma: 37,14 | Přečteno: 4376x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Duhová rodina

Úplně nejdřív, ach jak jsem blbá, jsem si myslela, že duhová rodina je něco jako indigové děti nebo tak nějak...

17.9.2014 v 11:40 | Karma: 27,08 | Přečteno: 2465x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Pěstounské lázně nejsou na poukaz.

Jsme pěstouni.Jsme pěstouni, protože máme rádi děti.Každý, kdo se stal pěstounem a tuhle káru táhne nějaký čas, začne se poohlížet i po jiných, stejně potrefených rodinách. Ač se to zdá nemožné, v sousedství ani blízkém okolí je většinou nenajdete. Mnohdy za nimi musíte vyrazit desítky i stovky kilometrů, Tak řídká je síť pěstounských rodin v Čechách.

16.8.2014 v 10:40 | Karma: 23,67 | Přečteno: 1485x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Zemanová

Taková "Fany" v pěstounské péči.

Když jsem vstoupila do procesu náhradní rodinné péče, měla jsem ve všem jasno. Věděla jsem co chci, co zvládnu, na jakého sviště si netroufám.Dejte mi dítě jedno, dvě nebo i tři. Vezmu si holky, kluky, malé i trochu větší. Dejte mi děti bílé, možná ani nemusí být zas tak úplně bledé, ale nikdy... slyšíte?... NIKDY! mi nedávejte děti postižené a už vůbec ne mentálně retardované!Nerozumím jim.Nechápu je. Neumím s nimi mluvit.

13.8.2014 v 12:30 | Karma: 37,32 | Přečteno: 2645x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1813x
Být pěstounskou mámou znamená - být stále na stráži a připravena na cokoli.http://pestouni-pestounum.webnode.cz/